Alt for flink og venlig?

Kan man være for venlig? Ja, det kan man. Nogle er endda så flinke at andre mennesker kommer til at tage deres hjælp som en selvfølge. Hvis du har prøvet det ved du at det ikke er rart. Det er fint at være venlig og god ved sine medmennesker, men det er vigtigt ikke at glemme sig selv. Hvis du er omsorgsfuld overfor dig selv, bliver du også mere spændende at være sammen med for andre mennesker. Men det er ikke let, hvad du er vant til at være den evigt hjælpsomme og venlige ven, den flinke nabo eller den, der altid køber gaven i familien.

Det kan læres. Og historien om “Katten og manden, der logrede” er et godt sted at starte. Prøv at lytte til historien i appen “Psykologens værktøjskasse.” Lige så stille vil tankegangen snige sig ind på dig, så du bliver bedre til at passe på dig selv. Og det er også til gavn for dine venner og din familie.

Øser du for meget af dig selv?

Er du sådan en, der er så optaget af at gøre andre glade at du af og til glemmer dig selv? Så ved du måske også at der kan komme et punkt, hvor det bliver for meget. Hvor, det føles som om man øser og øser og aldrig rigtigt får noget igen. At de andre er utaknemmelige eller tager en som en selvfølge.

Hvis det gælder både på arbejde og i privatlivet kan det være direkte stressfremkaldende at være så opmærksom på at gøre andre mennesker tilfredse. Man bliver let den, der tager ansvar for flere opgaver end man egentlig er forpligtet på. Og en enkelt gang eller to går det fint. Men i længden kan det blive for meget og til sidst er der ikke så meget at øse af.

Hvis du forestiller sig at du var en brønd, der bare øste og øste, så ville du på et tidspunkt løbe tør, hvis der ikke var tilførsel af vand nedefra eller ovenfra.

Det har jeg skrevet en historie om. En historie, jeg kan anbefale dig at lytte til, hvis du gerne vil blive bedre til også at lytte til dine egne behov. Lyt dagligt til historien om “Brønden, barnet og bedstefaren” og lad den støtte dig i processen, så du kan blive bedre til at finde en balance mellem at hjælpe dig selv og hjælpe andre.

Du finder historien i appen “Psykologens værktøjskasse”, som du finder på Appstore eller Google Play.

Historien om brønden, barnet og bedstefaren, i appen “Psykologens værktøjskasse”

Mindfulness i børnehøjde

Børn savner ro i en travl hverdag – ny app giver et bud på en løsning

Børn har ofte travlt med institutioner, skole, fritidsaktiviteter og leg. Deres forældre har også nok at se til med job, indkøb og madlavning. Og rigtigt mange børn vil gerne have tid med familiens iPad eller mobiltelefon. Tænk hvis de kunne bruge skærmtiden til at falde til ro – det er ideen med Børnekassen.

Børn er i virkeligheden rigtig gode til at skabe ro og heling indefra. De har bare brug for en håndsrækning. Vi har kendt det til alle tider – det med at fortælle historier for børn, for hinanden – men i en travl hverdag er det måske ikke altid man som forælder har overskuddet. Men historier har en helt særlig evne til at hjælpe børn med at udvikle sig og overkomme indre konflikter, håndtere vrede og angst.

I flere år har brugerne af appen skrevet på min facebookside og efterspurgt en særlig app til børn. Nu kommer Børnekassen så endelig.

Alle børn har det svært ind imellem

Vi tror, det er unormalt, hvis vores børn bliver triste, vrede eller angste. Vi tror det er noget, der ikke bør forekomme, men fakta er, at vrede, angst og uro er naturlige reaktioner, der opstår i større eller mindre grad hos alle børn i alle familier. Vi er dårlige til at håndtere det sårbare, og så forbliver problemerne uløste. Det bedste, man kan gøre er at hjælpe sit barn med at håndtere følelsen på den mest konstruktive måde.

Jeg har i årevis haft disse problematikker inde på livet i sin praksis, og den bedste ‘medicin’ er efter min mening en helende historie. Når man lytter til en historie kan man blive klogere på sig selv på et ubevidst plan. Vi kender jo alle til hvordan børn lærer at håndtere angst ved at lytte til eventyret om Hans og Grethe. Det er det samme med mine helende historier. De virker stille og roligt ved at barnet identificerer sig med hovedpersonen og gennemlever nogle følelser.

Det eneste barnet skal gøre er at lytte

Den voksne kan hjælpe barnet med at vælge en historie, der passer til, hvordan barnet har det. Man kan også lade barnet vælge ud fra billederne, hvad han eller hun har lyst til at høre. Alle historier vil nemlig give ro ud over de andre tangenter, de spiller på. Man kan sidde sammen med sit barn og lytte til historierne og øvelserne i Børnekassen eller barnet kan lytte for sig selv. Det er ikke svært for det eneste barnet skal gøre er et lytte.

Børnekassen udkommer på Appstore d. 26. August 2019

Nervøs inden eksamen?

Er du nervøs op til en eksamen?

Ved at lytte til øvelsen “Rens hjernen ” kan du blive bedre og bedre til at give slip på nervøsiteten og få plads til konstruktive sætninger.

Øvelsen “Rens hjernen” finder du i appen “Psykologens værktøjskasse” i Appstore eller Google Play. Her kan du også finde en række andre værktøjer, som du kan bruge i forbindelse med eksamen. Her finder du fx øvelsen DEN GYLDNE VEJ og FEDE FIDUSER og SNYD PRÆSTATIONSANGSTEN og en lang række andre øvelser, der hjælper dig med at få styr på nerverne og få det bedste ud af situationen.

Rens hjernen

Nye øvelser der giver ro, energi, håb og udvikling

Der er nu en ny version af PSYKOLOGENS VÆRKTØJSKASSE på vej i Appstore og Google Play. Jeg har lavet mere end 20 nye historier – så du får endnu mere at vælge imellem. Der er mange flere mindfulness øvelser til at træne dig til en præstation som for eksempel en eksamen, til at støtte dig i at tænke konstruktivt om dig selv og stå fast på det, du har brug for. Prøv at se dig omkring i appen – du kan nøjes med at lytte til to gratis øvelser eller købe lige den du ønsker. Eller du kan købe alle på en gang, hvilket sparer dig for flere hundrede kroner.

Giv gerne lyd fra dig, hvis du har nogle spørgsmål til mig omkring din brug af appen.

Med venlig hilsen Lotte