Blog

Lyt dig til forandring – spritny version

Har du svært ved at finde ro? Svært ved at falde i søvn? Kører dine tanker i negative spiraler?

Så har du brug for forandring.

Tanker er stærke, men de kan ændres.Du kan træne dem ligesom muskler så de kommer til at arbejde  for det, der er godt for dig.

Igennem 35 lydfiler guider jeg dig til mere ro, større selvværd, nyt håb, afslappethed i kroppen, styrke, bedre søvn, færre smerter…

Du skal blot tage høretelefoner på, læne dig tilbage og lukke øjnene.

Download den spritnye version 2.0 af “Psykologens Værktøjskasse” på Appstore eller Google Play.

Hvis du er i tvivl om noget, så spørg. Gerne i tråden nedenfor, så andre også kan få glæde af det. Hvis det er mere privat så send mig endelig bare en mail.

Den vanskelige rejse

Jeg har fået en historie i min mailboks. Den er skrevet af en kvinde, jeg har undervist på et kursus. Hun hedder Ditte Brostrøm.  Jeg synes historien er så fin at jeg gerne vil dele den med dig.  Den kommer her:

Jeg vil gerne fortælle dig en historie. Du skal gå nord. Det nord som ligger nord for de mørkeste skove, de ensomste heder, de dybeste søer og de vådeste moser. Vejen er svær og fyldt med forhindringer, men dem der når dertil siger at det er hele den vanskelige rejse værd. Ikke med det samme. Faktisk aldrig med det samme. Ingen planlægger rejsen på forhånd, men omstændigheder, tilfældigheder eller nogen vil kalde det skæbnen sender dem ud på rejsen for at lære om sig selv. Ud på den vanskelige vej mod nord, som for få tager dage, andre måneder og for nogle år. Men når de er kommet ned der fra igen, så har vejen og det nord ligesom sat sig et sted, inden i dem. Beriget dem. For ved dette nord skinner lyset med særlige bølger, som bølger med vandet, som hvirvler vinden til virkeligheden. Så al ting ses ufiltreret  klart. Som du nok kan forestille dig er stedet mod nord noget helt ganske særligt. Til dem der tager sig tiden. Dem der folder tålmodigheden ud og sætter sig godt tilrette på den, de vil kunne høre helt ganske særlige toner brede sig ud. Rene høje toner, som den smukkeste fuglesang, og hvis man lytter godt efter vil man høre at fuglens sang er fuld af ord. For den her fugl flyver på luftstrømme af energi og tanker, som bliver til vinde af ord der spredes, og modtages som ordstrømme som strømmer i kroppe som bliver til synapser af minder, følelser, tanker…
Ord der er indtryk, aftryk af noget som var og som bliver til udtryk af noget der bliver. Denne sangstemme har sat aftryk i flere sjæle end du kan forestille dig. For som ringe i vandet spreder sig, spreder fuglens sange sig når ordene danser i luften, og spredes med vindene. Mange mange er blevet rørt dybt af fuglens sang, men kun ganske få har set den, rigtigt. Nogen har set skjoldet. Andre har set det der er bag. Fuglen er en fiskehejre med et skildpaddeskjold. Ja det er sandt. En ganske klog fiskehejre, i et helt rigtigt skildpaddeskjold. Hvordan det er lykkedes fiskehejren at finde det smukke skjold eller at få det på, fortæller historien desværre ikke. Men det må have været et særligt syn, at se en hejre iklæde sig det yderst nyttige skjold. For selvom man har vinger så man kan flytte sig, hvis det skulle blive nødvendigt, så er det nu meget godt at have noget til at beskytte sig. Det har alle brug for. Mennesker som dyr, dyr som mennesker. Fuglen her havde hørt mere end de fleste, for nok sang den, men den lyttede også opmærksomt til de folk der nåede det nord så langt væk, hvor fuglen havde bosat sig. Lyttede til det de havde båret med sig helt til nord. Også sang den, sang så den løste og opløste.
På andre tidspunkter fløj fuglen langt omkring, som om den blev trukket af noget. Varmere himmelstrøg måske, frihed, eller lyset som alle andre fugle der om vinteren trækker mod syd. Fiskehejrerne trækker mod Spanien eller Sydfrankrig. Og det gjorde denne skjold-fiskehejre også.
Nok kunne den lide at lytte, men det bedste var at synge med ord.
Andre gang kunne man se den danse rundt på sine ben, rundt og rundt og rundt eller i en tango hvor den med benet sparker hårdt markerende i gulvet.
Man kunne også finde den i det smukke grønne omkring dens rede i nord, gå og rode i jorden med næbbet, som den i øvrigt ikke var bange for at stikke for langt frem.
Nogen gange var den at finde på vandet omkring reden.
Men den kunne nu allerbedst lide at synge med ord. Så satte den sig godt tilrette på sin ynglingsgren, også sang den. Bare sang og sang og sang. Sang af lyst og glæde, til stor glæde for mange. 
Og hvis det en dag bliver dig der skal langt mod nord, så ved du hvad du skal lytte efter..

Åbent hus – d. 6. sep. 19.45

Jeg får jævnligt spørgsmål til hvordan man bedst bruger min app – “Psykologens værktøjskasse.” Hvilke øvelser skal man starte med? Hvornår kan man selv arbejde og hvornår bør man søge professionel hjælp? Kan man arbejde med sin depression? Kan man selv reducere sin stress? Hvad nu, hvis man er sin egen værste kritiker? Spørgsmålene er mange.

De, der kommer her i terapi, har jo lejlighed til at spørge mig. Jeg kan så fortælle hvad jeg synes er bedst og hvad min erfaring er fra andre, der bruger appen. Jeg har jo ret lang ventetid, så en del af dem som ringer til mig, fordi de gerne vil arbejde med mine mindfulness og hypnoseværktøjer, må jeg desværre skuffe.

Nu har jeg så fået den ide at jeg vil holde et åbent hus. Hvis det bliver en succes, vil jeg gentage det ca. en gang om måneden.

Min ide er at det skal være gratis for dem, der har købt den fulde version af appen – det koster 299 kr en gang for alle. Det er om jeg så må sige adgangsbilletten.

 

Ellers er der ingen krav til dig. Du kan have det godt eller skidt. Du kan ønske at komme for at stille et par spørgsmål eller dele en erfaring. Du kan ønske bare at komme og lytte til hvad andre taler om. Det er helt op til dig.

Jeg byder på en kop kaffe eller te og så sætter vi os ved langbordet. Det bliver ganske uformelt. Jeg vil ikke lave terapi eller kursus. Bare være til stede og bidrage med mine erfaringer og lytte til jeres. Det er altså en slags mødested, hvor man kan udveksle erfaringer eller få inspiration. Jeg er den aften mere en inspirator end en terapeut. Vi kan være fra 2-10 deltagere, Varighed 1,5 time.

Hvis du vil læse mere om appen, så kan du starte her:

https://psykologernelykke.dk/?portfolio=leonor

Hvis du vil med, så send mig en sms på 28 73 06 46 med dit navn eller skriv et svar på denne mail. (Vær opmærksom på at du skal betale for en færgeoverfart – det koster 95 kr pr bil inklusiv passagerer – tur/retur.)

Hvis du kender nogen, som du tror har interesse i at komme med, så må du gerne give informationen videre, så kan de selv kontakte mig.

Jeg er spændt på hvor mange vi bliver, men altså max 10 denne gang.

 

Med venlig hilsen Lotte

 

PS.  Tidspunktet 19.40 passer med at tage færgen 19.30 fra Struer-siden.

Forfatteren er gået i kloster!

Ja, det er sandt.

Jeg er bor på Ørslev Kloster mens jeg lægger sidste hånd på manuskriptet til min næste roman.

Her er mageløst og inspirerende på alle måder, og samtidigt med en familiær og hjemlig stemning. Manuskriptet er kommet op på bordet så det kan suge lidt af de mange smukke stuers historie til sig.

De 350 siders manuskript beskriver 2 søstres ydre og indre konflikter igennem et begivenhedsrigt og skæbnesvangert døgn. De to søstre er vokset op delvis adskilt fra hinanden, den ene med moren, den anden med faren. Handlingen foregår fortrinsvis i Danmark, men vi kommer også lige et smut til Pakistan, hvor faderen er født.

Her får du lige en lille bitte smagsprøve:

Hun er næsten hjemme. Der er mindre end firehundrede meter hen til deres hus, når man drejer rundt om det næste hjørne. Men eftersom hun er holdt op med at bevæge sig er der stadigt det samme stykke vej hjem. Hun ser underligt livløs ud som hun ligger der i sneen midt på vejen, men hendes hjerne kører derudad i et forrygende, hæsblæsende tempo, som om den er helt uden forbindelse til den situation hendes krop befinder sig i.

Efter klosteropholdet er mit manuskript klar til at blive sendt ud til 5 læsere, og derefter retter jeg det sidste til. Først herefter kommer turen til forlagene. Hvis jeg er heldig er den på vej i trykken om et års tid, men lad os se. Jeg har lært på et manuskriptudviklingskursus ved Peter Adolphsen, at man ikke må give op før man har fået afslag fra 15 forlag. Det er godt at huske på, da der er kamp om pladserne.

Jeg synes romanen er værd at glæde sig til. Håber du vil synes det samme.

 

Ny hjemmeside – 3 forsider

Den gamle hjemmeside – 10 år med succes

Denne blog er lidt speciel fordi den er den første jeg skriver efter at denne nye hjemmeside er kommet op at køre. Min gamle side, med det blå banner med kunst har kørt i 10 år og haft flere og flere besøgende, så jeg var ikke meget for at lave ændringer. Det gik jo lige så godt.

Læs om appen

Men så var det at jeg fik den ide at lægge mine mange fokusøvelser og helende historier ud i en app. Og det er også gået godt med den app, men en del mennesker har søgt efter vejledning til, hvordan man bruger appen og hvad de forskellige historier og øvelser er gode til.

Og det var her det første frø til den nye hjemmeside blev sået. Når jeg nu alligevel skulle have lavet en ny hjemmeside kunne jeg lige så godt få lavet en, der kan læses på alle platforme – og derfor er der så mange ændringer at jeg synes det var forfriskende også at signalere det i et  nyt design.

Tre i en

1)Psykologhuset Venø´s forside med fugleungen, der bliver fodret

Skærmbillede 2016-06-13 kl. 16.49.12

2)App forsiden med et menneske, der går imod lysere tider

Skærmbillede 2016-06-13 kl. 16.53.29

3)Forfatterforsiden med et billede af mig, Lotte Lykke Frederiksen

Skærmbillede 2016-06-13 kl. 16.53.45

Du finder de tre sider ved at klikke på den lille flig af det næste billede, der kommer til syne yderst til højre.

Jeg håber du vil finde det du søger efter på siden og ellers må du endelig skrive. Fx i denne tråd, eller på en af facebooksiderne Mindfulness og hypnose eller forfattersiden.

Hvis du gerne vil orienteres om nye tiltag, fx når der er kommet nye øvelser til appen eller hvis jeg har en ny bog på vej, vil jeg skrive om det i et nyhedsbrev. Det er min plan at skrive når jeg har noget relevant at fortælle, så jeg lover dig at jeg ikke spammer dig, hvis du tilmelder dig mit nyhedsbrev.

Du kan også bare følge med her på bloggen.

Som du kan se er der også gamle indlæg på bloggen fra før denne hjemmeside startede. Det skyldes at min hjemmesideudvikler har kopieret udvalgte blogs fra den gamle side så du stadigt kan have glæde af dem.

Mvv  Lotte

 

Er det ikke besværligt med færgen?

Nej, måske er det ligefrem positivt?

Efter første besøg får jeg at vide af næsten alle klienter, at de oplever det som noget positivt at skulle sejle det lille stykke. De kommer ligesom ned i gear. De bliver mentalt parate. Og så er der jo meget smukt, så selve turen over øen er en nydelse i sig selv. Når man så er her, kan man jo også gå en tur langs stranden, hvis man har lyst

Konkret er det heller ikke så vanskeligt.
Færgen sejler hver 20. minut i dagtimerne (indtil klokken 20.00). Hver hele time og 20 og 40 minutter over hel.
Sejltiden er max to minutter!

Du kommer gratis med færgen
Når du har en tid hos mig, kommer du gratis med færgen. Hvordan det sker, aftaler vi, når du bestiller din første tid.

Du skal ikke bestille plads
Færgen sejler så længe der er biler i køen. Og så er det jo en rigtig sød gammel færge, vi har på Venø. Faktisk har vi to. En lille færge, der kan tage tre biler og en stor, der kan tage ni biler.

Har du ikke bil
kan du tage Venøbussen. Den kører fra Struer Station og kører ombord på færgen. Og der er et busstoppested lige udenfor Psykologhuset Venø. Hvis du kommer med bus, så finder jeg en tid til dig, der passer til køreplanen. Det kan fx være sådan, at du tager bussen i Struer 12.50 eller 14.50. På begge tidspunkter kan du få en bus tilbage efter ca. en time.

Hypnose – virker det?


Bevar kontrollen

Hypnose forveksles ofte med scenehypnose, hvor det handler om at få mennesker til at gøre skøre ting, som andre kan grine af. Den form for hypnose jeg bruger er helt anderledes og kaldes også hypnoterapi. Jeg bruger hypnosen til at reducere fx angst, smerter eller stress.  Det handler om at bevare kontrollen.

Fordybelse

Hypnose er en metode til fordybelse. Ved at bruge metoden kan man blive mere følelsesmæssigt og kropsligt forankret. Hypnosen er god til at få fokus lidt væk fra de vante tanker. Det handler om at tale lidt mindre og fornemme lidt mere.

Taber man kontrollen?

Nej, det er vigtigt at du har kontrol. Det er dig, der styrer, hvad der skal være i fokus. Og det er dig, der bestemmer hvad du har lyst til at arbejde med. Det er vigtigt at det hele tiden er på dine præmisser.

Hypnose virker!

Indenfor de sidste 10 år er der kommet flere og flere forskningsresultater, der viser at hypnose virker.

Det er også min erfaring at hypnose kan give meget positive resultater. Især overfor kroniske smerter, angst, stress og depression. Hypnose kan også være et godt supplement i arbejdet med selvværd og i behandling af overvægt.

Selvhypnose

Man kan også lave selvhypnose. Det er bare et spørgsmål om træning. Det er godt at øve sig 15-30 minutter hver dag i at rette sit fokus indad.

Hvad gør hypnosen?

  • Øger din koncentrationsevne
  • Skærper dit fokus
  • Giver grobund for nytænkning
  • Fremmer adgangen til ikke-bevidste tanker og forestillinger
  • Fremmer adgangen til følelser og kropslige fornemmelser 

Hypnose er effektiv, men ingen mirakelkur

Når hypnose inddrages i behandlingen går det som oftest hurtigere fremad og udbyttet bliver større, end når man ikke inddrager hypnose. Hypnosen kan imidlertid ikke stå alene. Den må anvendes i kombination med kognitiv terapi og andre terapiformer. Og det er heller ikke gjort med én gang i hypnose. Det er en forløbende proces, som du selv tager aktivt del i. Det er ikke nogen mirakelkur. Men det virker!

Ikke på toppen efter ferien?

Er du ikke på toppen efter ferien? 

Man kan føle sig ”nede” og man kan være ”på toppen”. Når man føler sig nede kan man næsten ikke huske sin vanlige glæde, begejstring og entusiasme for arbejdet.

Måske havde du håbet at det bare lige var en ferie der skulle til før du var på toppen igen? Og nu, hvor du er tilbage i hverdagen, mærker du at du stadigt føler dig nede. Hvis du var stresset og nedkørt, initiativforladt før ferien, så er det muligvis blevet endnu værre.

Hvis du er træt, udbrændt eller stresset kan det være vigtigt at lære at slappe af på en mere konstruktiv måde, der udnytter tankens kraft. Det samme gælder hvis du ”bare” savner kreativitet, arbejdsglæde og energi.

Sten Svensson  har skrevet en bog, der hedder  ”tro på det!”  her opfordrer han til at du tester dine tanker.

Test dine tanker

Har jeg  lov til at være glad?

Har jeg lov til at være nysgerrig?

Har jeg lov til at tage en dag af gangen?

Har jeg lov til at blive værdsat?

Har jeg lov til at være mig selv?

Har jeg lov til at være den jeg er?

Har jeg lov til at blive begejstret?

 

Lad tankerne flyve lidt højt

Hvis man lytter til sin mavefornemmelse, så betyder det at man er åben for sine følelser og for tanker, der er mindre bevidste.  Det gør en mere åben overfor nye ideer – og gør at man tør lade tankerne flyve lidt højt ind imellem – og deraf kommer der så måske engang imellem en ny ide eller inspiration til en forandring i ens liv. Arbejdsmæssigt eller privat. Hvis man tør.

Det kan være gavnligt at øve sig i at lytte til sin mavefornemmelse. Man kan blive bedre til det gennem mindfulness-meditation, hypnose og narrativ terapi.

Udnyt dine muligheder

Jeg vil gerne hjælpe dig til at udnytte dine muligheder bedre.

At forbedre din evne til at tackle modgang.

At genfinde glæden og begejstringen. Livsgnisten. Arbejdsglæden.

At være på toppen.

Mindfulness-meditation

Mindfulness-meditation

Lær at tackle din jalousi/vrede/stress/angst/mindreværdsfølelse 

Du kender sikkert fornemmelsen af ubehagelige følelser som jalousi, angst eller vredesfølelser, der kører i ring, så de efterhånden fylder det hele og du ikke kan tænke på andet.

Du kan lære at tackle det gennem mindfulness-meditation og terapi. Læs mere

Bliver du vred eller er du snarere bekymret?

Måske kender du fornemmelsen af at bekymringerne kører i ring, og du ikke kan sove?

Måske kender du følelsen af jalousi, der bygger sig op til uanede højder?

Måske kender du følelsen af vrede, der tager overhånd og ender med et raserianfald?

Måske kender du angsten, der ender med et angstanfald med hjertebanken og vejrtrækningsproblemer og måske frygten for at dø?

Måske kender du til mindreværdsfølelser, der ender med trøstespisning?

Det kører i ring

Du kender sikkert når dine tanker kører i ring og efterhånden fylder det hele og du ikke kan tænke på andet.  Nogen gange tager det overtaget og styrer dig fuldstændigt.

Du kan være bekymret over din partner eller din arbejdssituation, dine børn eller dit liv i det hele taget. Og du kan ikke lægge det fra dig. Det kører i ring.

Du kan lære at tackle det gennem mindfulness-meditation

Du kan lære at tackle din jalousi, din vrede, din stress, din angst eller din mindreværdsfølelse ved at arbejde med mindfulnes-meditation i forbindelse med terapi.

Mindfulnessøvelserne kan du hurtigt lære at bruge derhjemme og de kan efterhånden udbygges, som det er bedst for dig.

Mindfulnes-øvelserne kan give dig en bevidsthed om, hvordan jalousifølelsen, stressen, bekymringen eller mindreværdsfølelsen opstår. Øvelserne lærer du hos mig og træner videre med derhjemme. Sideløbende arbejder vi med, hvordan du kan tackle  den forstyrrende følelse mest konstruktivt.

Efterhånden kan du træne dig op til at blive bedre og bedre til at opdage dine ubehagelige følelser inden de vokser dig over hovedet, og dermed få kontrol over dem og lære at reagere på nye måder.

Har vi glemt at sanse?

Jeg havde for nyligt en terapeutisk samtale med en humoristisk og engageret mand, der har oplevet mange ting i sit liv. Både glædelige og meget voldsomme oplevelser har han haft. Og på den måde er han selvfølgelig som alle os andre. Vi har alle både behagelige og ubehagelige oplevelser i vores bagage.

Vi har fuld fart på

Det, som jeg blev optaget af efter samtalen, var at jeg har mødt en del mennesker, som har fuld fart på i deres liv. De har stor succes med deres karriere, og de har opnået meget af det, de har sat sig for. Alligevel kommer de til mig, fordi de ikke har det godt.  De kan have mange forskellige vanskeligheder. Hvert menneske reagerer jo forskelligt.

Vi lærer ikke at udfordre vores sanser

Men fælles for alle synes at være en ting: nemlig at sansning er stærkt underprioriteret i deres liv. Og når jeg vælger at skrive om det her, er det fordi jeg mener det er et udbredt fænomen, som jeg bestemt også genkender fra mig selv.

Sansning er en underprioriteret del af de fleste menneskers liv. Det er heller ikke meget vi lærer om det i skolen. Eller på arbejdspladsen. Vi bruger selvfølgelig vores synssans til at læse og se fjernsyn. Men det er sjældent vi udfordrer synssansen ud over det. Og hvor meget energi bruger vi på at lytte efter lyde, opsøge nye smagsindtryk, røre ved og føle sin krop, etc. etc.? Ikke så voldsomt meget i løbet af en almindelig dag, vel?

sansning
Men hvad med at sanse indad? Mærke hvordan vi har det? Om vi er trætte, glade, frustrerede, vrede eller kede af det? Eller måske endda lykkelige?  Det er en evne vi alle har, og vores hjerne afkoder løbende vores tilstand, men hvor gode er vi til at MÆRKE det?

Vi ignorerer kroppen

Min oplevelse er, at mange mennesker er blevet utroligt dygtige til at ignorere kroppens sansninger. Vi får nogle tegn på træthed eller vrede, men vi ignorerer det og arbejder videre. At give kroppens sanseapparat frit løb er alt for krævende, fordi man kan risikerer at ens sanseapparat modarbejder ens ønsker og krav til sig selv. Vi kan ikke leve op til egne eller andres forventninger, hvis vi giver os til at mærke efter. Derfor øver vi os i at lade være. At lade kroppen passe sig selv. Lad bare kroppen være træt. Imens vil jeg så være effektiv.

Kroppen råber op – og vi går ned med stress eller depression

Og et langt stykke af vejen lykkes det for os. Men heldigvis – eller desværre, det er som man tager det – er kroppen den stærkeste i det lange løb.  Til sidst vinder kroppen og trætheden, frustrationen eller aggressionen presser sig på. Så er det man pludselig går ned med stress eller havner i en depression. Det er kroppens forsøg på at råbe os op: “Mærk nu efter!”, synes den at sige til os.

Så måske skulle vi prøve at mærke efter noget før. Så var det hele måske lidt sjovere i længden. Også selvom noget af det vi ville mærke undervejs ville være trist, hårdt og besværligt. I længden ville vi nok blive mere lykkelige.